Plannen en begroting - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Maarten Stoffels - WaarBenJij.nu Plannen en begroting - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Maarten Stoffels - WaarBenJij.nu

Plannen en begroting

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maarten

07 Augustus 2007 | Mongolië, Ulaanbaatar

We zouden de kinderen graag een toekomst geven, het leven van een normaal mens die voor zichzelf kan zorgen. En dus is opleiding belangrijk, opleiding in lezen en schrijven, beroepsopleiding, maar ook opleiding in wat goed en kwaad is. Zij zijn niet opgegroeid met respect voor andere mensen, ze moesten proberen te overleven.
Via de kinderen willen we ook de ouders proberen te bereiken om hen te adviseren over de opvoeding van hun kinderen.
Boldsaikhan: “Door hen liefde te tonen willen we proberen om een goed fundament te leggen voor de rest van hun leven.”

Onze plannen
Nu eten de kinderen in de kelder van een flatgebouw. Tien van hen slapen daar elke nacht, sommige anderen slapen er soms. De kelder is niet goed verwarmd en vochtig. Ons eerste doel is daarom een hashaa te kopen, dat is een stuk land met een hek erom. Hopelijk lukt dit voordat in oktober de winter begint die hier altijd erg streng is. De kinderen kunnen deels in een klein houten huis wonen, dat meestal op een hashaa staat, deels in een ger. Een ger is de traditionele woonvorm van de Mongoolse nomaden, een ronde tent van vilt. Er zal genoeg ruimte zijn voor een groentetuin en voor een kippenhok; beide zullen bijdragen aan een gezond dieet. Er zal ook ruimte zijn voor sport en spel.
We willen twee verzorgers in dienst nemen die bij toerbeurt 24 uur per dag, 7 dagen per week in de hashaa aanwezig zullen zijn. Zij zullen op de kinderen passen, koken, schoonmaken en les geven.
We willen ook vrijwilligers zoeken onder de lokale bevolking om ons in ons werk te helpen.
Het belangrijkste doel van het lesgeven zal zijn om de kinderen zo snel mogelijk naar een normale school te laten gaan. Maar zij hebben in veel opzichten een achterstand, wij willen proberen hen te helpen die in te lopen.

De meeste kinderen staan niet ingeschreven bij de gemeente en hebben daardoor o.a. geen toegang tot medische zorg. We zullen dit snel veranderen.

Begroting
We hebben geprobeerd een begroting op te stellen. Dat is niet zo makkelijk omdat het voor ons allen de eerste keer zal zijn dat we een hashaa kopen en inrichten en een dergelijke organisatie oprichten. We hebben de begroting bovendien gebaseerd op 25 kinderen, het aantal aan wie wij nu hulp geven. Maar we weten dat er nog 25 andere kinderen in de stad zijn die niet naar ons toe komen voor hulp. Maar als zij dat wel willen, dan zijn ze van harte welkom. In dat geval zullen onze uitgaven stijgen.
We denken ongeveer het volgende nodig te hebben (zie ook plaatje 4):
Investeringen (hashaa, inrichting, groentetuin met kippenhok, etc) €13.000
Exploitatie (vooral eten, maar ook kleding, medische kosten, salaris Boldsaikhan, afschrijving, etc.) €18.000 per jaar. Dat komt neer op €1,99 per kind per dag, uitgaande van 25 kinderen.
Voor ieder die dat wil zijn alle details beschikbaar.